
Tarantinno torna a fer el que li
surt dels nassos i com acostuma a succeir, fascina de nou tota la
parròquia tarantinna i deixa bocabadats tots aquell que, ingenus,
creien que el seu anterior film era bo. Sento dir-los que aquest és
encara millor, molt millor.
Ens trobem amb una setmana on
s'estrenen dues pel·lícules, Django unchained i Lincoln
que parlen, en síntesi, del mateix: l'esclavitud, malgrat això, ho
fan mitjançant estils diametralment diferents: l'un utilitzant la
violència (Tarantinno) i l'altre utilitzant la paraula i el
diàleg (Spielberg)
Sabíem que la part cinèfila d'en
Quentin era, per dir-ho d'una manera suau, estranya
(l'anterior film Inglorious Bastards, estava basat, si més no el
títol, en un film italià dels setanta anomenat Quel maledetto
tren blindato), i l'amor que sent per tot el que envolta el
western de sèrie B (l'anomenat Spaguetti western) han
aconseguit que realitzés aquests films més aviat estranys, una
mutació tan diversa com interessant, com ja acostuma a ser habitual
en el director de Knoxville.
La cinta parla sobre la llibertat,
sobre l'amistat, sobre l'amor i la venjança. Aquest últim apartat
és molt significatiu tant en aquest film con en la filmografia de
Tarantinno, ja que la frase feta ‘la venjança es un plat
que se serveix fred’, resulta ideal per al director i per tots i
cadascuna de les seves produccions. És un fet evident que, per a
ell, tota venjança es tracta d'una delectació, una alegria enorme,
i no perd l'oportunitat de rumiar quina és la millor forma de tornar
el patiment que han sofert els seus personatges.

També resulta evident que la llibertat
és una paraula que encanta a Tarantinno, és lliure de fer el
cinema que més li agrada, aleshores, per extensió, no pot si no
estar al costat de la causa perduda de la llibertat, unir-se en
comunió amb tots el que creuen que la llibertat ha de ser universal;
en aquest film, la llibertat no és una camí, és l'objectiu.
L'amor en Django és superlatiu,
és com l'èpica d'Odiseu, que en el seu retorn d'Ítaca, tot
allò que es troba pel camí no el fa oblidar d'allò que vol trobar
en tornar a casa, la seva dona, la seva Penèlope; qui mou a Django
no és la llibertat, és l'amor. La llibertat és allò que desitja
el director i que, com a mestre que és en l'art cinematogràfic,
plasma de forma ja intemporal.
Finalment, ens trobem amb l'amistat,
paraula amb múltiples significats, si bé no pas semàntics, sí
metafòrics. En el film veiem, de forma molt ben redactada, com es
crea una amistat, una amistat veritable, no només de paraula, si no
de fet. Contemplem com neix l'embrió d'aquesta i com es transforma
fins aconseguir unir, acoblar diria jo, dues persones amb dues
personalitat que, unides encaixen de forma excepcional.
És un bon moment per parlar del
repartiment, és simplement únic, començant pel que és, en
l'actualitat, un dels millors actors que hi ha en el món del cinema:
Christoph Waltz; el sempre correctíssim Jamie Foxx i
acabant amb un Di Caprio que realitza un paper sense massa
escarafalls però molt convincent.

El guió és una meravella, ple de
frases antològiques i d'humor negre. La fotografia és molt
clàssica, on els granulats tenen una preponderància envers la
nitidesa, per aconseguir aquest efecte de cinema italià dels 70, amb
una gamma cromàtica més aviat brillant i lluminosa, per augmentar
l'efecte desèrtic i de sequedat que el film requeria.
La música és sublim, començant per
la que tanca el film, la cançó de Franco Micalizzi My
name is Trinity, que és memorable, passant per la musica de
Morricone. Tot el film és una oda al passat, afirmant,
definitivament, que per a Tarantinno, qualsevol cosa passada
va ser millor.
En definitiva, ens trobem davant d'una
enorme pel·lícula i un film de culte dins el gènere, que passarà
a la historia com una cinta que diu moltes coses i que les diu de
forma magnífica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada