Les pel·lícules de Buñuel sempre es troben enmig de la prima franja del real i l'irreal, però en aquesta cas, Él es troba entre l'humor més negre i el drama més subjugant.
Quan Él es va presentar al gran
públic, la resposta d'aquest va ser lamentable. Veien en ella una
història caricaturesca de les relacions matrimonials, una història
plena d'exageracions. No obstant això, amb el pas del temps, l'obra
ha anat adquirint un caire molt més seriós, i, tot i que en
l'actualitat algunes escenes són excessivament forçades i les
interpretacions un pèl exagerades, denota una duresa i una crueltat
en la seva forma que realment impacta.
No estem davant la típica obra
realitzada al estudis de Hollywood, més aviat al contrari, és
l'obra d'un home que va intentar analitzar la bogeria, des del punt
de vista del fruit d'una educació i d'una societat masclista i
religiosa.
Buñuel sempre va negar que es
tractés d'una cinta anticlerical, però no és menys cert que és en
l'església on succeeix gran part de la visió patètica de
Francisco; és en l'església, lloc d'oració i de pietat, on
tothom es burla d'ell i on contemplem, finalment, la follia del
personatge.
Hi ha cert punt d'ironia en el
personatge de Francisco, ja que té constants alts i baixos en
el seu ser, és a dir, evoluciona i involuciona de forma constant,
tant en els llocs que freqüenta com en les accions que realitza. En
l'església el veiem beatífic i formal a l'inici, però al final
perd tots els estreps; en la seva mansió ( o més aviat fortalesa)
el veiem elegant, formal i bon amfitrió i posteriorment el veiem
obsés, malaltís i violent; fins i tot en la magnífica escena del
vagó de tren, es mostra la dualitat de Francisco, virulent i
destrossat.
Veiem a Gloria amb compassió, sentim
el pes que du a les esquenes, és una mena de verge que ha de
purificar, dia a dia, els seus pecats matrimonials, ha de justificar
totes i cadascuna de les coses que realitza el seu marit, el seu
propietari, el seu amo.
Són interessants les respostes que rep
per part de les persones a les quals ha demanat ajuda: tot el que
succeeix és per que no té una actitud suficientment passiva i
submisa, no és la imatge correcta de la dona ideal. La pitjor de
totes és la seva pròpia mare, que li reconeix que no és prou bona
amb el seu marit, obviant els maltractes que ha rebut Gloria
la nit anterior. Remarca, de forma tètrica que el que li va fer el
seu marit s'ho mereixia.
Hi ha escenes que són duríssimes com
ara la preparació dels estris per cosir el sexe de la seva esposa o
els trets amb bales de fogueig que li dispara a sang freda, que
mostren un tarannà completament pioner en l'època en que Buñuel
les va realitzar. Són idees que, fins i tot actualment, només
Tarantino estaria capacitat a realitzar-les de la manera en
què ho va fer el director aragonès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada