
Donant per
descomptat que es tracta d'una pel·lícula orientada primordialment al públic
catòlic, no és d'estranyar que una torba de gent, entre els quals es troben
ateus i agnòstics, pensi que es tracta d'una superproducció en cert sentit
mancat d'interès, en el relatiu, és clar, a l'apartat ideològic. Per als
creients és una pel·lícula de culte,
Cecil B. DeMille ens explica els fonaments del catolicisme. Per als ateus
no és altra cosa que una pel·lícula fantàstica al més pur estil Ray Harryhousen, per als agnòstics és
una cinta que se situa, de forma equidistant, entre els dos punts de vista.
La visió crítica
de la pel·lícula com a objecte religiós queda anul·lada automàticament per a la
presa de decisions que van portar a la producció a convertir-se, de forma
paradigmàtica, en un sainet constant en lloances a Déu. Des de l'inici de la
pel·lícula se'ns confirmen certs aspectes religiosos del catolicisme que
difereixen amb els del cristianisme: se subratlla de manera flagrant la
necessitat d'una deïtat única deixant de banda els politeismes, per descomptat
no es qüestiona altre origen de l'home que no sigui pel de la creació, deixant
de banda l'evolucionisme i, sobretot, es prescindeix d'allò que als cristians
se'ls exigeix, el perdó. Els que participen en la bacanal moren com a càstig
diví.
Si bé és cert que
la pel·lícula parla sobre la llibertat, no és menys cert que és una llibertat
condicionada a reverenciar un ens evangelitzador, per tant, és una llibertat a
mitges: passen de ser subjugats pel faraó a regir-se per les fermes lleis
celestials. Aquestes no admeten cap tipus d'interpretació, i el càstig a què
les incompleixi no és altre que el de la mort. Un es pregunta llavors, ¿on està
realment la llibertat?
Pel que fa a la
part purament cinematogràfica, la pel·lícula cau en el continu error d'estar
constantment teatrelitzada, no només els escenaris, platós, i decorats, sinó
que fins i tot els actors cauen en l'error de sobreactuar. Aquest error de la
sobreactuació ha d'atribuir-se, únicament i exclusivament al director, que encara
es trobava (sorprenentment) ancorat en la versió muda que ell mateix va dirigir
de la pel·lícula en 1923, on tant les gesticulacions com la sobreactuació eren
la clau dramàtica davant la falta dels diàlegs.
Llavors, no només
aquestes sobreactuacions (la més cridanera la de la gran Anne Baxter), sinó també les caracteritzacions excessivament planes
dels actors principals, fan que la pel·lícula no aconsegueixi en cap moment
emocionar. No arriba al cor. Sembla sorprenent la conclusió a la qual un arriba
quan ha vist el film un parell de vegades. La cinta demostra que estan més
correctes (molt més) els actors secundaris que els principals, el millor
exemple seria el d'Edward G. Robinson.
Des de l'inici de
la cinta fins al final de la mateixa segueix, de forma continuada i regular, el
seu paper de jueu antisemita. Està brillant, lúcid, se'l veu involucrat en el
seu paper. L'antítesi podria ser Charlton
Heston, amb una caracterització excessivament plana en gairebé tot el
metratge, només se li veu vida als ulls en poques escenes. La direcció de DeMille és grandiloqüent, com les seves
pel·lícules, però queda deslluïda a mesura que s'aproxima als personatges.
Això, juntament amb un guió ple de frases pomposes, ens demostra que es tracta
més d'un al·legat creacionista que d'una pel·lícula de cinema comercial.
Respecte a
l'apartat tècnic de la fotografia el que més impressiona és la seva Technicolor i, sobretot un parell de
plans Caravaggiescos que resulten
aclaparadores, colpidors. D'altra banda, queda a la retina la part més impura
de la història, la paorosa orgia a la falda de la muntanya Sinaí. Mentre Moisès
conté la ira de Déu quan aquest escriu les seves lleis en pedra, centenars de
metres sota el poble lliure deixa, també, lliure seu albir i la seva set
d'adulteri.
L'escena sorprèn,
ja que és trencadora amb el continuisme astut de la pel·lícula fins a aquest
moment. És un moment ecumènic. D'altra banda, un queda perplex davant els
efectes especials que s'integren en la pel·lícula. Uns són magnífics (quan se
separen les aigües del mar vermell) i altres són simplement de riure (les boles
de foc), per la qual cosa sorprèn que guanyés l'Oscar als millors efectes especials.
En definitiva, es tracta d'una pel·lícula llarguíssima que es deixa veure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada