La que és segona
pel·lícula de Jose Luís Garci es converteix en una oda a la
radio i a tots aquells que, en una època on la televisió encara no
es trobava en el punt àlgid que es troba ara mateix, passaven les
seves nits enganxats al transistor i, gracies a això aconseguien
alleugerir les seves vides.
Garci
aconseguix impregnar la pel·lícula i als seus protagonistes d'un
dramatisme patètic, ens mostra com pot arribar a mimetitzarse un
programa de radiod de la nit amb el tarannà d'una persona. Les
relacions estan estructurades de forma molt eficient, denota una
progressió evident entre la seva òpera prima Assignatura
pendiente i aquesta Solos en la madrugada. Progressió que
no només es reflexa en els personatges, més madurs si no també a
l'hora de presentar les imatges, la fotografia esta més aconseguida,
hi ha un nivell de professionalitat que en l'anterior film hi
mancava. Com en la primera cinta, la musica acompanya les imatges,
però a diferencia de l'anterior, on les imatges tenien una minsa
força compositiva, en aquesta la solitud està esplèndidament
reflectida.
Garci també
ens mostra qué era l'amor lliberal, l'amor sense cordes ni
submissions, Emma Cohen reflecteix l'esperit de les dones
d'aquella transició on es va alliberar i van poder gaudir d'allò
que abans semblava que els hi era impossible: la llibertat
individual. És la única que no té la sensació d'estar lligada
enlloc, a diferencia de la resta de dones que apareixen en el film.
Mostra d'això és que marxa quan creu que li és necessari.
L'evolució
històrica (meravellós uns dels plànols finals quant Sacristan
i Fiorella Faltoyano caminen per un desert carrer de Madrid
i es mostren els cartells electorals de tots els partits polítics
que es presentaran a les primeres eleccions en un magnific
travelling). L'escena entre Sacristan i Maria Casanova
dins el dos cavalls està plena d'emoció.
Garci torna a
criticar a la dreta espanyola, roda imatges de la nit on el PCE
és legalitzat de nou per poder anar a les urnes, és una mirada a la
historia de la transició molt lúcida, amb molt de sentiment.
El monòleg final és
una oda a no mirar enrere i a tirar endavant de la manera que sigui,
tirar endavant ja que nomes tenim una vida i que no hem de perdre-la
amb realitzant fets encomiables però carents de sentit vital. La
vida és més senzilla del que sembla, però obcequem a
complicar-nos-la.
Una molt bona cinta
de Garci on es troba més a gust que amb Assignatura..
i on es reflexa la seva maduresa com a director de forma més
consistent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada