
Tot i reconeixent
que Damien Chazelle realitza una
gran pel·lícula, aquesta dista molt de trobar-se entre les grans cintes sobre
el jazz de la història.
La clau per
encabir-s’hi no es altre que la presencia de quelcom insubstancial dins el
mateix gènere musical, aquesta clau no es altre que la desolació moral que ha
portat al grans musics a ser el que realment son: Charlie Parker va estar
marcat per la seva addicció a les drogues i al alcohol. Lester Young va quedar marcat de per vida pel racisme que va viure
a les forces armades, juntament amb la ingesta brutal d’alcohol, que el va dur
a la paranoia mes extrema.
Per contra Andrew Neiman, el protagonista
d’aquesta interessant Whiplash, per la seva joventut, té moltes altres opcions
en la vida. No es tracta, com molt be mostra
Damien Chazelle, d’una necessitat vital el tocar la bateria, es una passió,
si, però dins d’uns límits controlats i preestablerts. Tant la classe social de
Neiman com les circumstancies
coyunturals poden fer que segueixi endavant sense necessitat de caure al forat
fosc.
Amb això no vull donar
a entendre que tant se li en dona triomfar com si no. Ans al contrari! Rés es
mes important per a ell ensorrin-se’n, no obstant, tractant-se del segle XXI, i
intel·ligentment aprèn a entendre que hi ha vegades on les coses no es poden
arribar a aconseguir.
El que resulta
mes interesant en la cinta es la relació entre Neiman i Fletcher, el
violent professor que entén que qualsevol val per aconseguir els resultats.
Actitud que pateix Neiman i que el fa recular en allò que, en principi ell
somia ser: El millor bateria de tots els temps.
L’actuació de J.K Simmons si bé es molt interessant,
si que es cert que potser està massa subratllada y emfatitzada. Per contra
l’actuació de Miles Teller resulta
extraordinàriament freda, fins hi tot en els moment mes àlgids de la pel·lícula,
no obstant això, les dues actuacions realment encaixen molt bé i la cinta en
cap moment queda desemparada d’efectismes en la seva interpretació.
Cal destacar,
també la gran direcció de Chazelle,
dotant a la cinta d’un ritme cardiacament vibrant, principalment en la part
final de la cinta.
La fotografia a
càrrec de Sharone Meir resulta
interessant, tenint en compte que la major part del metratge esta rodat en
interiors, aquests estan molt ben il·luminats, a destacar la sala d’assajos,
que aparentment sembla una sala de jazz del west end.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada